CEO bij Bostoen Johan De Vlieger: “We luisteren naar de markt. Net daarom omarmen we data en digitalisering. We laten onze klanten bijvoorbeeld in virtual reality de afwerkingen van hun woonst kiezen. Toch zien we dat de mensen de materialen nog altijd in real life willen zien en voelen. En de data die we van Proximus krijgen, gebruiken we om gericht online te adverteren en leads te genereren. Maar omdat vertrouwen nog altijd de doorslag geeft bij de verkoop van vastgoed, blijven we ook op de traditionele manier werken om onze leads op te volgen.”
Bostoen baseert zijn digitale marketing deels op de data die het bedrijf via Proximus Analytics aangeleverd krijgt. De anonieme locatiegegevens van mensen die het netwerk van Proximus gebruiken om te bellen en te surfen, zijn een goudmijn. “Dankzij die gegevens krijgen we inzicht in de interesse van ons doelpubliek voor onze projecten. We kunnen gericht op specifieke doelgroepen adverteren en onze marketingafdeling kan haar focus snel bijsturen.”
“Ik geef een voorbeeld. Als we aan de kust een project voor tweedeverblijvers aan het bouwen zijn, zien we dat er in de paasvakantie veel mensen bij de werf passeren. Met het oog op de zomer is de paasvakantie een interessante periode om woningen en appartementen aan de man te brengen. We laten dan gericht advertenties over het project verschijnen op de gsm’s en smartphones van mensen die in de steden en gemeenten wonen waar de meeste passanten vandaan komen.”
Voor Johan De Vlieger zijn digitalisering en technologieën de toekomst in de bouwsector. “Digitalisering verkort de doorlooptijd van projecten. De tijd die we winnen, gebruiken we om nieuwe projecten op te starten en meer projecten te realiseren. Daarnaast zorgt digitalisering zoals het gebruik van data in je marketing ook dat projecten sneller worden verkocht.”
Daar plaatst hij wel een kanttekening bij. “De markt reageert trager dan we willen. Het zijn vooral de 25- tot 60-jarigen die digitaal mee zijn en online woningen opzoeken, bekijken en kopen. Hoe ouder ons doelpubliek – vooral de 70- en 80-jarigen – hoe minder ze met digitale toestellen en tools werken. Het duurt nog minstens 10 jaar voor de volledige doelgroep van de vastgoedsector helemaal digitaal is. Daarom blijven we nog altijd aan traditionele marketing doen.”
Dat verschil in digitaliteit van het doelpubliek in combinatie met de altijd maar duurder wordende prijzen zorgt ook voor een contradictie in de markt, zegt Johan De Vlieger. “Door het beleid van de overheid wordt vastgoed alleen maar duurder en schaarser. De jongere generaties die digitaal zijn, hebben geen of niet genoeg middelen om vastgoed te kopen. De mensen die wél het kapitaal hebben, zijn veel minder of niet digitaal. Dat heeft als gevolg dat de digitalisering in de vastgoedsector vertraging oploopt.”
Dankzij de anonieme locatiegegevens van gsm-gebruikers zien we welke doelgroepen interesse hebben in onze projecten. Die data verwerken we om gericht advertenties op hun gsm’s te laten verschijnen.
Proximus verzamelt met respect voor de privacy de locatiegegevens van gsm-gebruikers die het Proximus-netwerk gebruiken. Proximus Analytics geeft je via een dashboard toegang tot anonieme informatie over groepen van mensen die zich op een bepaalde locatie bevinden of van de ene naar de andere locatie gaan.
Zo krijg je als projectontwikkelaar inzicht in:
Dankzij die data begrijp je je doelgroepen beter en heb je alles in handen om: