“Je leest regelmatig dat AI jobs zullen overnemen”, sprak Geert Martens. “Maar het is anders: mensen die AI gebruiken zullen de jobs overnemen van de mensen die dat niet doen. Denk dus na over hoe jij AI kunt inzetten.”
Artificiële intelligentie is jouw onzichtbare kracht op 2 fronten:
Ontdek hoe AI-tools jou helpen in het hele proces: van de aankoop van panden tot de marketing bij de verkoop.
Acquisitie
Hoeveel kilometers legde jij in je carrière al af om als eerste interessante gronden of panden te spotten? Stel dat AI-systemen dat voor jou doen: een Google Maps voor onderbenut vastgoed, zeg maar. CityBldr is zo’n tool. Die geeft voor elke site direct een inschatting van de kosten en de potentiële huur- of verkoopopbrengsten. Wat CityBldr in de VS doet, doet CoStar ook in het Verenigd Koninkrijk. In hun databank staan miljoenen panden en gronden, met de hele transactiegeschiedenis, huur- en verkoopbedragen, namen van eigenaars, enzovoort.
Ontwerp en bouw:
Spacemaker, Architechtures en Maket zijn AI-tools voor stadsplanning en gebouwontwerp. In enkele seconden tijd krijg je als architect honderden mogelijke ontwerpen, en de beste opties rekening houdend met onder andere verkeer, licht en oriëntatie.
Financiering:
GeoPhy, oorspronkelijk een Nederlands bedrijf, verzamelt data om vastgoed te taxeren. Met die informatie schat je beter in of een pand het waard is om in te investeren. En met verschillende Europese AI-tools voer je nu al due diligence-onderzoeken uit als je je oog liet vallen op een pand.
Marketing:
Genereer je woningbeschrijvingen met ChatGPT. Maak 3D-rondleidingen in je woningen met Matterport. En tover je statische foto’s om tot een vloeiende, professionele fly through-video met Luma AI. Mét sfeervolle muziek en de juiste belichting.
We zitten nog altijd in een AI-boom: bedrijven ontwikkelen in sneltempo software op basis van AI-technologie. Het minder goede nieuws is: daar zitten, naast toppers, ook veel flops tussen. Het goede nieuws is: de meeste vastgoedbedrijven blijven heel voorzichtig. Dat maakt het de moeite waard om te experimenteren, en zo de concurrentie voor te blijven.