Vlak voor de zomer van 2025 kwam een eerste reeks Proximusgebouwen in de verkoop. Sinds 22 november staat de tweede reeks online. Karl Cuveele: “Het is opnieuw een breed scala aan gebouwen: klein en groot, stedelijk en landelijk. Maar bijna altijd met een strategische ligging. Met dat gevarieerde aanbod spelen we in op de behoeften en ambities van de verschillende vastgoedspelers. Er is veel interesse, van kleine en grote projectontwikkelaars tot overheidsorganisaties. De eerste contracten zijn intussen getekend.”
“De verkoop kadert in de professionalisering van onze activiteiten en een nieuwe commerciële strategie. Het is een fundamentele transformatie van onze manier van werken. Intern heeft die strategie als doel om onze vastgoedportefeuille nog beter te beheren. We gaan naar minder, maar modernere en duurzame gebouwen. Proximus had meer dan 1000 gebouwen in zijn portefeuille. Over een 10-tal jaar zullen dat er nog 500 zijn. Extern willen we een nog vlottere samenwerking met vastgoedpartners. We maakten onze governancestructuur duidelijker, optimaliseerden onze processen en zorgen zo voor kortere doorlooptijden bij aan- en verkopen.”
De verkoop past in een totaal nieuwe vastgoedstrategie.
“Een gebouw op de markt zetten, lijkt simpel. Maar achter de schermen komt er heel wat bij kijken. De keuze om een gebouw te verkopen, is afhankelijk van heel wat factoren. Ten eerste houden we rekening met de fiberevolutie. Door de vervanging van koper door fiber hebben we tot 80% minder technische infrastructuur nodig. Ten tweede kijken we de lokale behoeften rond kantoor- en stockageruimte. Kunnen de teams bijvoorbeeld verhuizen naar andere gebouwen in de buurt? Ten derde analyseren we het commerciële potentieel van onze gebouwen. We stemmen af met onze eigen collega’s ter plaatse en met de lokale overheid. Van teams samenbrengen over processen optimaliseren tot helder communiceren: elk gebouw brengt andere avonturen met zich mee.”
“Deze hele vastgoedoperatie bevestigt onze belangrijke rol binnen de Proximusgroep. Toen de coronacrisis uitbrak, speelden we heel snel in op nieuwe behoeften rond thuiswerk, samenwerkingsmogelijkeden en agile set-ups op kantoor. We investeerden in energiezuinige en moderne gebouwen. En met de verkoop van veel gebouwen evolueren we nu naar een verbeterd patrimonium. Op die manier leveren we een belangrijke bijdrage aan de efficiënte werking van het moederbedrijf Proximus.”
“In het verleden leek Connectimmo als vastgoedbedrijf soms buiten de groep te staan. Voor externe partners was de link met Proximus niet altijd duidelijk. De keuze voor de nieuwe naam Proximus Real Estate is dus heel bewust. Sinds kort is de naamsverandering ook juridisch in orde en dat was een belangrijk moment voor mij. Eindelijk dekt de vlag de lading. We zijn deel van de groep en daar ben ik trots op.”
Misschien kan de nieuwe vastgoedstrategie van Proximus het tij keren. Want de komende 10 jaar zet het vastgoedbedrijf Proximus Real Estate 500 gebouwen voor herbestemming in de verkoop. In heel België, in steden en op het platteland, maar bijna altijd op centrale locaties. Die megaverkoop zorgt niet alleen voor ontwikkelingskansen voor vastgoedbedrijven en investeerders. De verkoop is ook de start van nieuwe buurten vol leven.
Met de naamsverandering dekt de vlag eindelijk de lading.